Dagelijks meren ongeveer 100 zeeschepen in de havens van Rotterdam aan. Wij hebben het voorrecht om de zeelieden aan boord van 2 t/m 4 schepen per dag vijf dagen per week te kunnen bezoeken. Soms gaan wij ook in het weekend.
GEESTELIJKE ONDERSTEUNING
Onze prioriteit is de geestelijke gezondheid van de zeelieden. Wij brengen het Evangelie naar meer dan 100 nationaliteiten en getuigen van ons leven met God. Wij geven hen ook veel Bijbels en bijbelstudie boeken, CD’s en DVD’s, als ook folders en boeken. Wij bieden een luisterend oor aan deze enorm geïsoleerde groep mensen. Wij geven advies en dagen hen uit om over de zin van het leven na te denken. Gelovige zeelieden bemoedigen wij en wij ondersteunen hen om te volharden in hun geloof. Waar gewenst en mogelijk houden wij ook bijbelstudies aan boord. Ook bidden wij voor de zeeman, zijn gezin en familie en het schip.
PRAKTISCHE HULP
De meeste zeelieden kunnen tijdens het verblijf van hun schip in de havens nauwelijks van boord. Dus proberen wij hen ook praktisch op velerlei manieren te helpen. Als ze toch wat vrije tijd hebben, bieden wij aan om ze mee aan wal te nemen naar het strand, een stad, winkelcentrum, kerk of een zeemanshuis in de buurt. Ook helpen wij hen om geld op te sturen naar hun familie.
KERSTPAKKETTEN
Elk jaar van november t/m december delen wij meer dan 1000 kerstpakketten uit aan de zeelieden, die niet met kerst thuis kunnen zijn. Vele pakketten zijn mooi ingepakte schoenendozen gemaakt door ondersteuners in Nederland en Duitsland. De rest zijn pakketten die wij door ontvangen giften hebben kunnen samenstellen. Er zitten snoep, een USB-stick met de kerstboodschap, toiletartikelen en een warme gebreide muts in.
VRIENDSCHAP
Wij willen een vriend zijn voor de zeeman. Wij doen ons best om met zo veel mogelijk zeelieden via sociale media en email contact te houden en om ze regelmatig tijdens hun contract aan boord van hun schip te bezoeken. Tijdens een bezoek hebben wij geen haast en nemen wij alle nodige tijd voor de individuele zeeman. Wij bieden ook pastorale zorg, een luisterend oor en gebed aan.
FOLLOW-UP
Wij proberen om de schepen regelmatig weer te bezoeken wanneer zij terug naar Rotterdam komen. Wanneer een zeeman praktische hulp nodig heeft, heeft hij de mogelijkheid om via email, telefoon of internet met ons contact op te nemen. Wij kunnen dan zo snel mogelijk hulp verlenen. Regelmatige bezoeken aan boord laten vertrouwen ontstaan en er ontstaat een echte vriendschap met sommige zeelieden.
Indien gewenst brengen wij zeelieden met evangelisten of pastorale werkers in andere havens in contact. Ook doen wij ons best om via email of sociale media met hen in contact te blijven. Als hulpmiddel laten wij visitekaartjes en stickers aan boord achter. Wanneer een zeeman er aan toe is om één van de speciaal voor zeelieden ontwikkelde bijbelcursussen te bestudeeren, beantwoorden wij zijn vragen en geven hem nog meer materiaal.